V rámci projektu byly vytvořeny materiály pro zavedení systému názorné výuky ve studijním oboru Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov s využitím výpočetní techniky a specializovaného softwaru. Zajistil škole moderní vybavení potřebným softwarem a novými učebními pomůckami pro výuku měřicí a regulační techniky,elektrických a instalatérských rozvodů.
Byly nově vytvořeny specializované učebny vybavené počítači a pomůckami pro kolektivní výuku, souborem specielních měřicích přípravků a programů,pracovními návody a protokoly pro žáky (metodika měření, odkaz na teorii,kontrolní otázky):
– „Laboratoř školy“ – pro teoretickou výuku a laboratorní cvičení. PC vybaveny SWpro kreslení schémat a měření. Pracoviště žáků vybavena elektrickými rozvody.
– „Laboratoř elektroinstalací“ – pro praktickou výuku a propojování od jednoduchýchprvků až po prvky pro regulaci a řízení.PC vybaven SW pro kreslení schémat a měření.
– „Laboratoř instalací“ – vybaveno pro nastavení a měření parametrů na rozvodech užitkové a otopné vody, programovatelné řízení.
Ověření proběhlo v teoretické ipraktické výuce u žáků oborů Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov, Autoelektrikář, Instalatér, Silniční doprava v předmětech Elektronika, Automatizace, Elektrická měření. Dále bylo ověřováno napartnerské škole Střední školapolytechnická Brno.
Podobný výukový systém dosud nebyl v ČR k dispozici. Podařilo se skloubit teoretickou výuku a odborný výcvik.
Projektu ev.č. 1195P2006 „Výukový software pro nový studijní obor Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov“.
V rámci projektu 1195P2006 vzniklo:
1. Laboratoř školy – LŠ (učebna 24)
vybavení HW:
– 1řídící PC, 10 žákovských PC + dataprojektor+ plátno + scanner + tiskárna
-zasíťování do sítě školy
– instalace+ napájení + rozvody
vybavení SW
– WSCAD
-ControlWeb
– PROFICAD
– PCS500 +PCG10/8016
– protokoly k labor. cvičením a navazující teoretická vysvětlení – seznam Příloha 2
příslušenství:
-univerzální přípravek „A“ – s oper. zesilovačem – Příloha 4
– univerzální přípravek „B“ – OZ jako komparátor – Příloha 5
-sestava:komparátor s OZ + čidla (teplota, osvětlení… ) + výkon. stupeň (tranzistor srelé) (Příloha 3)
Činnosti v LŠ: teoretická výuka a laboratorní cvičení
v předmětech:Automatizace, Elektrická měření, Měření a regulace, Rozvod a užití el. energie,
Elektronika, Elektrické stroje a přístroje, Základy elektrotechniky, Odborná cvičení, IKT
laboratorní cvičení podle seznamu v Příloze 2
– regulace
– mechanické a elektrické spínače
– logické obvody
– termistor
– operační zesilovače
– návrhy rozvodů (rozvaděč)
– návrhy regulátorů
– ID (sítě PC, zabezpečení objektů…)
2. Laboratoř (dílna) elektroinstalace – LE
Vybavení HW:
– 1 PC+dataprojektor + plátno + scanner + tiskárna
-univerzální přípravek „A“ – s oper. zesilovačem
– univerzální přípravek „B“ – OZ jakokomparátor
sestava:komparátor s OZ, čidla (teplota, osvětlení… ), výkonový stupeň (tranzistor srelé), akční člen, spotřebič
– modul komparátor s OZ
– modul výkonového spinače
– soupravy:(Schéma – Příloha 6)
– měření tlaku (Expanzomat, Kompresor 0-8 bar, Manometr skontaktem 0-1 bar,
Snímač tlaku 501,Digitální zobrazovač XA 100C 1 AU, Kulový uzávěr ½“)
– měření teploty (Snímač P10 I, Digitální regulátor XA 110C1 AU, Trafo 230/24V/25A,
Termostat ES13/24AC-100, Snímač P13)
– frekvenční měnič pro regulaci výkonu (ACS 550-01-03-A3-4)
– programovatelná regulace Promos RT 35 v plechovémrozvaděči
– měření hladiny (UZV sonda PL-517, snímání hladiny MAVE2S-3 24V, sonda PS-2, Čerpadlo
přepouštěcí SCRSperoni 25-40)
– Rozvodnice bezpečná + pomocný materiál …
– základní silnoproudázapojení (tlačítka, relé, stykače, signalizace
vybavení SW:
– WSCAD
– PCS500 +PCG10/8016
-ControlWeb
– PROFICAD
– dokumentace pro zpracování protokolů z labor. cvičení
Pracoviště:
10pracovišť – základní zapojení silnoproudá (tlačítka, relé, stykače,signalizace)
-aplikace čidel a akčních členů (termistor, teploměry, elektroventily),
– zabezpečení objektů
– regulační sestavy (čerpadla, teploměry,kaskáda kotlů, zásobníky,…)
Předpoklad rozšíření o „inteligentní dům“ př. Synco, dům z laťoviny + střecha imitace krytiny, okno Velux s roletou, roleta garáž. vrata, PC sítě,zabezpečení objektu, …
3. Laboratoř instalace – LI –vybavení :
– stolní počítač + příslušný SW
-elektrokotel s rozvodem do různých typů regul. obvodů s využitím komponentů z elektrodílnyLE
– cvičná stěna pro provádění měření a regulace na rozvodech medií (Příloha 6)
Činnost:
– měření průběhu regulace, teplot a tlaků jednotlivých medií (Příloha 7)
4. Projekt umožnil:
– skloubení oborů elektrikář a instalatér s výstupem = maturita
– provázanost teorie s praxí
– vybavení nové učebny a dílny jak uvedeno výše
– zpracování metodiky teoretické i praktické výuky, měření …V návodech k měření jsou hypertextové
odkazy na principy funkce měřeného objektu
– učivo graduje, od regulace až k „inteligentnímu domu“
– využívat kreslicía simulační programy
Zpráva o ověření
Střední škola polytechnická,Brno, Jílová 36g
Zpráva o vyhodnocení ověření projektu ev.č. 1195P2006 „Výukový software pro nový studijní obor Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov“
Pro realizaci a spolupráci s partnerskou školou SOŠ a SOU Vocelova Hradec Královébyl stanoven na naší škole řešitelský kolektiv – tým ve složení
vedoucí: ředitel školy Ing. Andrzej Bartoś,
členové: Ing. SlavomírOplatek, PaedDr. Petr Duchek, Marek Procházka
Vměsíci září 2006 byl před nás položen úkol seznámit se s cílem a popisem výše zmíněného projektu a ověřit jeho realizaci v podmínkách naší školy, vybrat avyzkoušet některé vhodné úkoly zadání přímo v teoretické i praktické výucepříslušných předmětů u oboru Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení budov. V konečné fázi vytvořit oponenturu projektu na základěv lastních poznatků získaných při ověřování.
Dne 18.9.2006 jsme navštívili řešitelskou školu abychom se seznámili se skutečným stavem a načerpali zkušenosti z konkrétní realizace projektu přímo na místě od autorů. Zároveň jsme získali potřebné materiály nutné k provádění názorné výuky i měření dle zadání projektu (viz Zápis z úvodního jednání ze dne 18.9.2006).
V souladu s časovým harmonogramem byly na naší škole předvedeny všechny zpracované úkoly a některé vybrané procvičeny v plném rozsahu. Potvrdilo se, že předložené úkoly lze využít jak v teoretické výuce jako demonstrační, tak i v laboratorních cvičeních a v odborném výcviku. Jednotlivé úkoly lze dále rozvíjet podle technických možností uživatele. Celková koncepce úloh umožňuje využít je nejen jako dílčí demonstrační úlohy, ale i jako souhrnnou úlohu umožňující naučit a procvičit celé probírané téma.
Materiální, technické,metodické a didaktické zpracování projektu lze využít v plném rozsahu přit eoretické i praktické výuce. Zefektivňuje přípravu učitele na vyučování a při dostatečném materiálním zabezpečení zvyšuje intenzitu a efektivnost výuky.Unifikace měřicích protokolů usnadňuje vlastní měření a umožňuje optimalizaci a objektivizaci hodnocení žáků. Úlohy jsou svými variantami řešeny na celé škále kognitivních, efektivních a psychomotorických úrovní a jsou tedy použitelné pro žáky učebních i studijních oborů.
Projekt je odborně zpracován na požadované úrovni s využitím profesní terminologie a reaguje na inovační technologie v oblasti regulace, řízení a automatizace. Cenová náročnost materiálního vybavení se jeví jako vysoká, ale po porovnáním sp ožadovaným profilem absolventa je nezpochybnitelná. Ověřovaný projekt je vzhledem k jeho komplexnímu obsahu možné využít i na jiných školách obdobného kurikulárního zaměření.
Dne 6.12.2006 je dojednáno závěrečné vyhodnocení projektu na řešitelské škole s předáním všech zkušeností autorům a realizátorům.
V Brně dne 30.11.2006
ředitel školy
Ing.Andrzej Bartoś, v.r.